Friday, December 17, 2010

Sekarang ni ramai perempuan muda minat dengan lelaki tua kan !!

Assalammualaikum !

Tadi masa lepas baca newspaper aku terbaca yang Hulk Hogan tah apa jadah tah nama dia kahwin dengan  perempuan umur 25 tahun. Nowadays, bagi aku semua benda tuh dah normal kot. Dekat Malaysia ni pon berlambak orang yang pangkat atuk-atuk aku kahwin dengan budak-budak yang sebaya dengan aku. Lainlah dulu kot, kalau family dapat tahu yang anak perempuan diorang nak kahwin dengan lelaki tua, mahunya diorang tentang habis-habisan. Silap-silap boleh dikurungnya perempuan tuh tak bagi keluar-keluar tak pun kalau nak lebih tragik perempuan tuh kawin lari dengan atuk tua tuh. Alahai kesiannya. Boleh?

du_08.1

Ha ginilah rupenya Hulk Hogan tuh ! Tak salah aku dulu dia ni orang yang main wrestling-wrestling tuh. Aku doa-doa jangan lah bila dia dah kahwin ni, dia bantai wrestling bini dia ni. Bagi aku tak salah kot perempuan kahwin lelaki tu macam ni sebab dah jodoh kan, takkan kita nak halang pulak kan. Maybe some of people kat luar tuh macam pandang sinis orang-orang macam ni. Yelah bila keluar dating rupanya macam ibarat kau keluar dating dengan ayah kau sendiri. Jap jap aku tengah bayangkan. Takda salah pon lah. As long as kau tak buat benda tak senonoh yang boleh buat orang muntah dengan adegan-adegan 18 SX ko tuh. Handsome apa Hulk Hogan ni ! Even aku rasa macam nak muntah hijau cakap Hulk Hogan ni handsome tapi dia beruntung kot dapat perempuan muda. Nanti bolehlah bini dia ni mengulit-ngulit sambil main misai putih dia tuh ! Ko ado !!!

ne_03.1

Dulu heboh kot bila Siti Nurhaliza nak kahwin dengan orang tua. Time tuh punya lah Siti Nurhaliza ni dok cover-cover panggil Datuk K. Siap buat and nyanyi lagu Biarlah Rahsia tuh lagi tak tahan. Bila dapat tahu yang Siti memang betul-betul nak kahwin dengan Datuk K, masing-masing pakat-pakat dok meroyan lebih-lebih lagi lelaki yang sekian lama memendam perasaan dekat Siti ni. Pastuh ada pulak cerita yang konon-kononnya Siti ni frust dengan Dr. Fazley yang nyanyi lagu Asmara ini tuh ! Sebab tuh Siti kahwin dengan Datuk K. Entahlah memang terlampau banyak rumours yang timbul masa Siti ni nak kahwin.

Bagi aku beruntung kot Datuk K dapat kahwin dengan Siti ni. Yelah mana taknya, susah kot nak dapat isteri yang fofuler macam Siti ni. Maybe berkat ramai sangat yang dok fitnah and kutuk Siti masa dia nak kahwin dengan Datuk K, sekarang ni diorang hidup aman dan damai. Oklah tuh kot. Setiap kali birthday Siti mesti Datuk K bagi hadiah ribu raban. Sapa nak bagi ye tak !

Bung-Mokhtar-dan-Zizie-Ezette-abpbh-09

Ha yang part si Zizie dengan Bung Mokhtar ni lah aku rasa paling meletop aku rasa. Heboh kot sana sini cerita pasal dua orang ni. Aku lagilah suke nak menyebok nak tahu semua benda pasal dorang ni sebab aku memang minat gila dengan Zizie Ezzete ni. Takda masa lah aku nak minat kat Bung Mokhtar ni. Kang mampus aku kena kejar dengan Zizie ni kang.

Kadang-kadang aku terfikir gak. Apa yang buatkan perempuan muda minat sangat-sangat nak kahwin dengan orang tua ni. Mostly aku tengok perempuan yang muda ni mesti kahwin dengan lelaki tua yang kaya. Macam jiran sebelah rumah aku, dia muda setahun dari aku then jadi bini nombor dua dekat lelaki tua yang boleh tahan kaya lah jugak. Nak katakan handsome takdalah sangat, memang tak handsome pun  lah aku cakap !

Kadang-kadang aku confuse kenapalah perempuan muda minat sangat dengan lelaki tua ni. Kalau tengok dari sudut negatif memang tersangat banyak lah yang aku boleh senaraikan. Antaranya ialah :-

  • Kau memang dah set mind kau dari kecik nak cari lelaki yang kaya. So bila dah dapat lelaki yang kaya even tua pon ko sanggup terima. As long as, kau dapat harta juta-juta then bila dia mati bolehlah kau korek semua harta yang dia ada. Yelah orang dah tua kan sebab tuh umur tak panjang.
  • Sebab kau nak tunjuk dekat orang yang kau dapat kahwin dengan orang lelaki tua yang kaya. Ha penuh aku mentioned pasal lelaki tu ni ! So bila dah dapat lelaki-tua-yang-kaya bolehlah kau melaram naik kereta mercedes ke, bmw ke bila nak balik kampung nanti.
  • Kau memang dah gatal and merenyam nak dekat lelaki tua or laki orang. So bila dah dapat lelaki yang nak dekat ko tambah pulak lelaki tuh berduit, so sebat je lah kan daripada tak ada orang nak kat kau kan.
  • Kena paksa dengan family sebab family orang kaya so kena kahwin dengan orang kaya gak. Tak pun family terhutang budi dengan orang kaya tuh. Wahh ! Dah macam drama Antara dua darjat pulak kan tak pun cerita Asmara..huhu.

Ha kalau diikutkan memang banyak yang aku nak senaraikan tapi aku takut mulut aku makin lama makin tak dapat dibendung ke-celupar-an itu. Tapi kita boleh jugak tengok dari sudut positif and antaranya ialah:-

  • Memang dah ketentuan tuhan yang jodoh dengan lelaki tua kan so nak buat macam mana kan. Kena terima dengan seadanya.
  • Memang jatuh cinta and minat dengan lelaki tua sebab dorang lagi berpengalaman dengan hidup ni. So ada harta atau tak ada harta tak penting. As long as, lelaki tua tuh boleh bimbing si bini.
  • Memang diaturkan oleh family. So sebagai anak yang mithali kenalah ikut semua cakap family.

Macam aku lah kan, aku memang tak sukalah. Tapi kalau dah jodoh nak buat macam mana kan. Takkan lah kau nak nangis sambil hentak-hentak kaki kan sebab tak nak kahwin dengan lelaki yang sebaya dengan ayah kau kan. Wahh ! Aku rasa aku ni dah macam doktor tah hape kejadahnya tah nak tulis entry macam ni kan. Tapi aku just nak share pendapat aku je lah tentang apa yang aku rasa. Macam banyak plak aku membebel kan. Sebelum tuh aku nak tempek dulu gambar aku dengan boipren tua aku.

Dalindareen4470

Hehehe aku pun bercinta dengan orang tua jugak. Just tua dia setahun lah dari aku. Kira tua lah jugak kan. jangan nak salah anggap ok dengan gambar ni. Gambar ni masa dolu-dolu. Zaman jahiliyah aku. Sekarang dah ayu dah pakai tudung. Gambar nie masa ada event dekat poli aku. Aku kena jadi dayang. Memang macam hampeh lah sebab aku tak suka kot ! And for the first time satu politeknik tengok aku tak pakai tudung. Malu memang malu tapi nak buat macam mana kan. oklah penat dah aku melalut. Bebboiiii !!!

Tuesday, December 14, 2010

Happy Bezday Alwani Baharin ! Kau tau tak yang aku sayang sangat dekat ko. Ko tau tak ???!!

Assalammualaikum !

Entry ni memang aku buat khas untuk bff aku yang seorang ni sebab bagi aku dialah yang memang terlampau faham aku sejak aku sekolah yang time tuh hingus yang keluar kat tudung aku, aku lap pakai tudung aku..hahaha. Senonoh tak senonoh aku ni kan. Then sampai lah sekarang dekat politeknik yang konon-konon tercinta ni bff aku si Wani ni still boleh tahan dengan perangai aku yang memang gangster masa sekolah. But now aku dah jadi lemah lembut dah tau. Jangan  main-main dengan apa yang aku cakap ni. Ok sebelum tuh meh aku tempek gambar si Wani ni seketul.

Dalindareen4781

See see cantik tak kawan aku ni? Cantikkan dia. Aku memang suka kawan dengan orang-orang cantik ni. Yelah nanti bila aku jalan-jalan dengan dia, kalau lelaki nak mengurat. Boleh lah dia ngorat aku sekali kan. Hahaha motif !! Tak adalah. Aku memang kawan dengan dia seikhlas yang boleh sebab aku rasa memang dia je lah yang ada dengan aku bila time aku sedih, marah, happy, sakit perut nak terberak. Memang dia sentiasa ada lah untuk aku. Dengan dia ni aku tak risau nak bergurau kasar sebab dia memang jenis buat bodoh je kalau aku kutuk dia depan-depan. Balas balik aku cakap lagi ada ! Chett ! Kejap-kejap aku nak tempek gambar dia lagilah.

Dalindareen3869

Bff aku Wani ni memang putih suci dan bersih je muka dia. Hah ! Cukup satu pakej lengkap aku puji kau Wani. Penat tau puji kau Wani. Takpe yang penting nanti weekend ni Wani belanja aku tengok Narnia. Hah ! Jangan nak kata aku kolot tak tengok Narnia lagi. Aku tau lah korang dah tengok. Lagi satu aku suka dengan Wani ni. Hobi dia menghabiskan duit. Kira samalah macam hobi aku..hikhik. So masing-masing tak boleh nak marah kalau salah sorang boros sangat sebab perangai kitorang memang lebih kurang je. Wani ni pun dia kuat makan tau, so samalah jugak dengan aku. Memang semua makanan kitorang bedal. Tinggal batu dengan pasir je tak boleh makan. Kalau boleh, aku rasa memang Wani ni lah orang first yang ajak aku makan.

Dalindareen2750

Alolo comelnya bff aku ni ! See see dia memang dah ada bakat nak jadi mak orang dah kan. Memang tersangat lah pandai berlakon kan kau Wani. Aku memang suka kawan dengan dia ni sebab dia pandai. Selalu ajak aku study sama-sama even aku memang pemalas nak mampos nak study masa tuh ! Tapi disebabkan dia jugaklah semester lepas result aku meningkat dengan mendadak. Semuanya sebab aku jeles tengok dia yang tak habis-habis dok pulun study sorang-sorang. So disebabkan aku jeles sangat-sangat, aku terpaksalah merajinkan diri follow dia study sekali.

Dalindareen2846

Kawan aku ni memang pandai masak. So sebab tuhlah subjek bakeri dia A. Nak dibandingkan dengan aku yang just dapat B+. Cheh ! Memang rasa macam malu lah nak tunjuk result. Kadang-kadang heboh cakap dekat aku badan dia dah gemuk. Aku tengok ok je. Kira badan dia dah oklah kan tapi nak jugak diet tuh. Apalah rajin bebeno kau ni Wani.

Dalindareen5353

Dalindareen4828

Aku memang sayang sangat-sangat dekat kawan aku ni and berharap sangat-sangat Wani akan jadi bff aku sampai bila-bila. Memang aku tersangat selesa nak cerita macam-macam dekat dia. Even pasal muka aku yang tumbuh jerawat seketul pun aku dah heboh-heboh nak cerita dekat dia tau. So dekat sini aku nak wish Happy Birthday sayang ! Aku harap kau dapat capai apa yang kau nak and mintak-mintak kita dapat continue degree dekat tempat yang sama. Amin. Thanks friends coz give me such a valuable moment when being a friend for me ! I love u so much. Jangan lupa belanja aku Narnia..hahaha !

AKU NAK ANNOUNCE KAN YANG WANI MASIH SINGLE MINGLE ! SO KEPADA SESAPA YANG NAK TRY NASIB BOLEHLAH DOK USHA-USHA WANI EH !

Hehehe jahatkan aku pergi promote kawan aku ni ! Mampus aku kena marah. Oklah bebboiii !!

Saturday, December 11, 2010

Setiap kali aku rasa down and rasa tak bersyukur, aku akan ingat semua ini !

Assalammualaikum !

Lamanya tak update blog kan. Ni semua sebab dipengaruhi oleh perasaan malas aku yang makin lama makin membiak dalam badan aku ni. Aku rasa lah kan kalau lah memang ada jual ubat khas untuk orang malas, walau macam mana banyak sekalipun aku makan, aku rasa dah tak ada kesan apa-apa lagi dah dekat aku sebab perangai malas aku ni memang dah tahap serius. Kalau dalam perubatan tuh, aku ni kiranya penghidap kanser tahap ketiga. Dah kritikal dah ! Tunggu masa nak mati je. Bayangkanlah macam mana  tahap pemalas aku tuh kan.

290520101663

Tapi bab-bab mekap aku rajin. Benda yang lain aku tak rajin. Tak tahu lah kena semenjak dua menjak ni aku asyik terfikirkan mak ayah aku dekat Seremban. Semuanya sebab tekanan yang teramat sangat disebabkan terlampau banyak benda yang aku kena bayar untuk final semester ni. See see tak senonoh kan aku. Bila dah susah and pasal duit je, baru aku terfikir dekat emak dengan ayah aku. Memang aku rasa tertekan sangat-sangat. Aku tengah dok pikir-pikir, cukup ke duit loan aku untuk shopping nanti ! Rasa-rasanya memang tak cukuplah sebab mana nak bayar duit MUET lagi, mana nak bayar duit sewa rumah lagi, mana nak bayar duit renew lesen aku lagi, duit aku nak shopping lagi. Haiyoo memang tak cukup aku rasa.

duit

duit ohh duit !

Aku memang rasa down gila-gila bila tengok kawan-kawan aku setiap minggu keluar pergi shopping, tengok wayang even duit loan tak masuk lagi sedangkan bila aku tengok wallet aku just tinggal seringgit dua ringgit je. Memang down sangat-sangat aku rasa. Tapi setiap kali aku rasa down tuh lah aku akan telefon mak aku, chatting dengan ayah aku dekat facebook, kacau-kacau adik aku yang tengah balas-balas comment awek dia. Bila aku dah besar ni rasa macam ada satu perangai yang timbul bila time aku nak mintak duit dekat mak and ayah aku. Nak tau perangai apa yang timbul ? Perangai segan nak mampos ! even memang mak and ayah kau sendiri. Sebab apa aku rasa macam tuh maybe sebab sekarang ni umur aku pun dah duapulohtahun so macam dah sampai masanya aku pulak yang bagi duit dekat mak and ayah aku.

Dalindareen3653

mak saya perempuan yang berbaju biru itu !

Memang setiap kali aku rasa down sebab gaduh dengan boipren or gaduh dengan adik, memang mak aku ni lah yang jadi mangsa dengar semua bebelan aku and masalah aku. Rasa sedih sangat sebab mak aku selalu mengadu dekat aku yang dia penat sangat jadi ketua keluarga semenjak ayah aku sakit. Yelah mana dengan nak bayar bil sorang-sorang dekat tengah-tengah bandar tuh, mana lagi nak hantar adik aku pergi sekolah, mana lagi nak mandikan ayah aku setiap pagi, nak kemas rumah setiap pagi, masak lagi. Pendek kata memang superwoman lah aku cakap mak aku nih.

Dalindareen3652

Dulu masa sebelum ayah aku sakit, memang aku lah yang paling rapat dengan ayah aku. Tapi semenjak ayah aku sakit, aku macam dah tak berapa nak rapat dengan dia. Tak tahu lah kenapa. Tapi ayah aku memang tersangat tabah lah orangnya bagi aku. Walau macam mana susah pun dia still akan usaha kan supaya aku ada duit dekat tempat belajar ni. Sekejap je aku cakap aku tak ada duit, cepat je dia suruh mak aku bank in kan duit even masa tuh kewangan family aku tengah sengkek sangat-sangat.

Dalindareen1791

Dalindareen1785

Terima kasih sangat-sangat untuk semua adik-adik aku. Bila aku tengah sedih diorang ni lah yang sibuk-sibuk tanya aku kenapa kak yong !! Cakaplah dengan adik. Alolo comelnya ! Adik aku yang Angah ni even cacat tapi aku beruntung sangat sebab dapat adik macam dia sebab dia tersangatlah rajin menolong.

Dalindareen4932

Dalindareen4844

Dalindareen4843

Dalindareen4679

Dalindareen2340

Dalindareen4892

Memang bila aku down sangat-sangat. Maybe sebab friendship or whatsoever aku akan cari budak-budak yang kat atas ni dulu. Memang tersangat lega bila semua aku dah luahkan. Aku memang tak ada orang lain selain mereka-mereka semua ni. Aku rasa kalau tak ada dorang ni semua memang aku tak tau nak buat apa dekat Melaka ni. Ohh aku tersangatlah appreciate dengan setiap moment-moment indah yang orang-orang dekat atas ni buat untuk aku. Walau apa pun yang terjadi memang aku tak akan pernah lupakan dorang ni semua.

Sori sangat maybe entry ni macam emo terlebih je kot. Ni semua sebab tekanan yang memang tak boleh dibendung lagi. Mintak maaf sangat-sangat. Kalau-kalau ada nasihat yang boleh melegakan hati aku ni, sila-sila kan lah tulis dekat komen okeyh ! Bebbooii !

Monday, December 6, 2010

Aku rindu nak buat semua benda ni. Tapi sekarang dok diam-diam dulu, tunggu sampai loan masuk tau !

Assalammualaikum !

Serius tadi masa aku dok godek-godek folder yang ada beratus-ratus gambar aku, aku rasa rindu nak buat semua benda yang aku pernah buat. Semua rasa best je buat. Semuanya adalah kerana loan yang aku and kawan-kawan dapat. Aku ni bukannya time dah dapat loan je aku rancak nak berpoya-poya ke sana ke mari tapi bila tak ada duit pun sama jugak ! Macam entry aku yang ni yang pergi borpoya-poya nih ! Haiyo0 cepatlah loan masuk. Macam-macam benda yang aku nak buat ni. Macam-macam benda yang aku kena bayar. Cepatlah masuk wahai cik loan yang comel lote lagi cantik. Kalau dah masuk loan nanti memang tak duduk rumahlah aku jawabnya..hahaha !

Dalindareen2589

Aku rindu nak makan bersepah-sepah macam ni bila dekat Umbai, Melaka and Sabak Aur, Muar ! Rindu nak makan banyak-banyak macam ni dengan budak-budak rumah aku a.k.a bff aku ! Even dah order macam-macam time nih, tapi still rasa tak cukup sebab rasa best bila makan sama-sama tau. Memang masa ni masing-masing makan tak ingat dunia. Mentekedarah sesuka hati kau macam besok kedai ikan bakar tuh nak tutup lah. Memang best gila aku rasa sebab masing-masing share-share bayar even benda ni tak ada lah mahal sangat. Tapi syiokk !! Aduhai duit ptptn, bila agak-agaknya kau nak masuk eh !

Dalindareen2706

Oh goshh rindunya nak sambut birthday orang. Memang bernasib baiklah aku rasa budak-budak yang birthday nya masa duit loan aku and member-member aku keluar. Memang kek secret recipe lah jawabnya kau dapat. Haiyo0 sangat-sangat best bila main calit-calit krim dekat muka bila masing-masing dah muak makan kek. Eh apasal semuanya aku rindu pasal makanan eh ! Tapi tuhlah memang bila duit ada memang semua kau rasa mampu nak beli. Bila dah tak ada duit, kek secret recipe yang sepotong 6 hengget lebih tuh pon kau rasa kek yang paling termahal dekat dunia.

Dalindareen2746

Ohh terasa teramat rindu mahu bershopping tanpa had limit kelajuan. Tak ada sapa-sapa pon yang marah kecuali mak aku yang asyik dok telefon aku suruh jimat-jimat duit tak pun bank in kan separuh daripada loan aku dekat akaun bank mak aku. Sebabnya emak aku tak nak aku berjoli sakan menghabiskan duit ptptn aku and at last aku balik rumah makan macam orang yang tak pernah makan setahun sebab dah habis duit. Ayat mak aku selalunya “ menghabiskan bogheh (beras) yolah kojo kau !”..hahaha. Masa ada duit ni memang semua benda aku nampak cantik and rasa nak beli walaupun sebenarnya kau tak pakai pun bila dah beli nanti.

Dalindareen2879

Ohh sangat syiokk dapat tangkap gambar bersama dekat tempat cuci tangan Mcd or KFC. Memang jadi tempat favourite aku dengan bff aku si Eida ni bila kitorang dah habis makan atau dengan bahasa sanskritnya KEKENYANGAN. Oh ! sila abaikan wanita yang tak bertudung itu sebab masa ni aku tak insaf lagi tapi sekarang aku dah menjadi wanita yang ayu bertudung litup you know ! Eida bila lagi nak buat macam ni !! Tunggu aku dapat duit ptptn dulu yeah !

Dalindareen2900

Oh heaven nya  ! Bila dapat jalan-jalan dekat Jonker Walk sambil feeling-feeling yang kau ni tourist kan padahal makan sambal belacan pon sambil terkangkang depan tv kan. See see bila ada duit semua aku dapat beli. Gelang kristal yang warna pink yang aku tengah pakai tuh aku beli dengan harga tujuh puloh hengget je. Yang kipas tuh pon sama aku beli tapi murah je lah, tak sampai lima hengget pon ! Bestnya..bestnya. nak beli satu  Jonker Walk. Aku nak jadi owner untuk Jonker Walk. Boleh macam tuh..hahaha !

Dalindareen2944

Aku sangat rindu nak meredah jammed ni semua semata-mata nak pergi Dataran Pahlawan or Mahkota Parade. Bestnya bila dapat bershopping. Rindunya nak buat semua ni. Nanti aku dah habis belajar dekat Melaka ni lagilah susah aku nak bershopping tambah-tambah lagi dah tak ada lagi duit loan. Kena menanggung pulak dengan bayar balik semua hutang aku dekat Ptptn. Aduhai Ptptn, tak boleh ke bagi diskaun dekat insan yang tidak berkemampuan ini. Ohh ! Bila shopping tak ingat dunia. Bila time nak bayar hutang tau pulak kau merayu bagai kan !

Dalindareen2950

Aduhai aku memang rindu nak makan comot-comot macam ni. Bajet-bajet kau comel lah makan comot-comot kan lepas tuh suruh boipren kau lap kan. Chett ngada-ngada betol ! Aku rindu nak makan benda mahal ni. Apalagi makanan Jepun lah kan. Memang aku rindu nak makan. Bila ada duit, dah tak pandang dah sushi yang jual secara bundle dekat Jaya Jusco tuh ! Dan dan time ni yang kau just pandang kedai Sushi King tak pon Shibaraku !

Dalindareen4821

Rindu wei aku nak mekap-mekap bagai macam ni lepas tuh pakai contact lens. konon-konon feeling yang kau nih mat salleh nak mata biru bagai. Entah kenapa bila duit aku dah habis, mesti banyak barang mekap aku yang habis tau. Bila duit aku tengah banya tak ada pulak barang mekap aku nak habis. Memang sengaja nak lah tuh ! Time duit aku dah habis jugaklah contact lens aku nak expired. Tapi aku kisah, aku main bedal pakai je contact lens yang dah expired. At last mata aku jadi pedih-pedih and gatal-gatal.

Tapi memang banyak benda aku nak buat bila dah dapat duit loan nanti. Aku berazam semester ni aku nak berjimatlah. Konon lah kan..katanya. Tak taulah betul atau tak nak berjimat. Oklah kepala aku dah macam meong-meong pulak. Ok bebboiii !!!

Sunday, December 5, 2010

Resipi: Rendang ayam cara Nogori. Bila pemalas tiba-tiba rajin nak masak !

Assalammualaikum !

Hari ni entah kenapa mak aku suruh aku masak rendang ayam yang memang menjadi feveret family aku. Aku yang masih lagi dalam mood kemalasan rasa tak bersemangat je. ( eleh Areen kau tuh selalu je dalam mood malas, mana pernah rajin ). So inilah dialog apabila mak aku menyuruh satu-satunya anak dara dia memasak.

Emak : Along mak dah keluarkan ayam tuh ! Nanti masak rendang tau.

Aku : Alah mak, malaslah. Along masak tak sedap. Mak masak lagi sedap. ( alasan sebenarnya tuh, dah memang kau pemalas kan Areen. )

Emak : Ahh takda de ! Masak jugak kang senang nak bawak balik Melaka. Ada jugak lauk nak makan.

Aku : Ok mak. Hurrmm..

So aku dengan rasa malas nak mampus pergilah cuci ayam bagai. Huiisshh susah tau nak tengok aku masak ni. Tunggu aku betul-betul rajin, barulah aku masak macam-macam. Nasiblah sapa yang dapat aku ni. Nanti dah kahwin nanti kalau time aku tak ada mood, makan nasi bungkus je lah jawabnya. Kalau aku rajin barulah aku masak. Tuh kalau aku rajin..huhu.

So proses bersih ayam dah siap, so sekarang proses nak kecutkan ayam. Maklumlah aku pakai ayam pencen, so kalau tak kecut dulu mau patah gigi adik-adik aku gigit kejap lagi ! Aku memang panggil ayam pencen, tapi mak aku panggil ayam telur. Setau aku semua ayam bertelur. Entahlah tak dapat aku nak explain.

Dalindareen5394

Hah ! Macam tuhlah rupa ayam telur yang macam mak aku cakapkan..huhu. Mula-mula kecutkan ayam dulu tau sampai dia betul-betul empuk. Korang nak letak air berapa banyak pon tak kisah asalkan jangan sampai melimpah sudah. Api kena besar tau baru cepat daging ayam tuh nak empuk kan.

Dalindareen5395

Dalindareen5397

Dalindareen5400

Sementara nak tunggu ayam tuh kecut, aku sediakan bahan kisar macam cili kering, serai dihiris, cili api, and kunyit. Aku memang tak suka nak buang kulit kunyit tuh. Sebabnya habis berwarna jari-jari aku tau. Dah tak cantik dah..euwww ngada-ngada nya kau. Lepas dah siap semua barang, kau pergilah blend dengan sepenuh hati sebab geram kena masak sampailah semua benda hancur. Memang cara orang negeri sembilan masak memang simple sangat. Kadang-kadang tuh aku try jugak masak rendang letak bawang bagai. Tapi selera aku memang tak kenalah. Still nak masak guna cara nogori..hehe !

Dalindareen5401

So bila air dah tinggal sikit and ayam pun dah empuk. Korang masukkanlah bahan kisar tadi. Then bila air dah kering masukkanlah santan dengan serai yang diketuk. Aku pakai santan kotak je sebab malas nak pergi beli yang fresh punya…hehe. Aku memang semua pemalas. Then dah kata nak buat rendang kan, korang tunggulah sampai santan tuh kering. Suka hatilah kalau nak berkuah tak payah lah tunggu sampai kering. Dah kering masukkan asam keping. Asam keping tau bukan asam boi ke, asam jeruk ke, asam serbuk ke..bukan tau !

Dalindareen5404

So rendang pun dah siap ! Ha cuba korang tengok tuh sampai sebotol adik aku minum air sebab pedas sangat. Rasa bahagia sebab adik makan dengan penuh selera sambil gigit-gigit tulang. Oklah aku nak siap-siap balik Melaka lah. Nak mulakan study memang tersangat malas. Hei malas lagi kau Areen ! oklah.. beboiiii..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...