Tuesday, February 11, 2014

My Engagement Day – Part 2 (Baju tunang)

Assalammualaikum !

Ok memang semangat gile lah kan nak update entry pasal majlis tunang aku ni. Padahal mata dah terkebil-kebil sebab mengantuk tahap maksimum dah ni. Jangan kejap lagi mata terlelap, tangan continue menaip sudah leww ! Sebenarnya aku tak adalah rajin sangat nak buat part-part bagai pasal cerita pertunangan ni, kalau boleh aku nak buat satu entry, aku letak gambar banyak-banyak then publish terus. Habis satu cerita. Tapi disebabkan nak buat jadi kenang-kenangan, so aku menggigihkan diri untuk update ber part-part. Barulah orang rasa excited nak baca entry kau yang sangat banyak tuh kan. Gitueeeww kan !

Ok pasal lauk kenduri, photographer, candy buffet, pelamin and hantaran semua akan aku cerita kemudian ye wahai kawan-kawan. Sekarang ni aku nak fokus cerita pasal baju tunang aku dulu. Aku ni kalau sesiapa yang memang kenal aku, akan tau yang aku ni sangat lah particular bab pemilihan baju. Sebab tuh aku dah tetapkan, baju untuk majlis pertunangan aku nanti, aku nak sesuatu yang simple, sweet and cute. Ok perkataan yang selalu aku sebut kalau nak pilih apa-apa mestilah SWEET ! Kakak office aku rajin melayan aku cari design untuk baju tunang aku. Aku pun tak tahulah kenapa, orang lain heboh nak buat baju tunang dorang se glamour yang boleh, tapi aku pulak kalau boleh nak yang cute and yang paling penting aku mesti nampak sweet bila pakai baju tuh.

Masa mula-mula fikir design baju tunang aku tu, otak aku ni asyiklah ligat berfikir nak buat design ala-ala dress. Taknak kurung moden, taknak kebaya ke. Semua aku tak nak. Kalau boleh nak dress jugak. Apa nak jadi-jadilah. Masa ni jugaklah aku bertambah rajin nak beli majalah pengantin-pengantin semua ni tau. Semata-mata sebab aku nak tengok design dress yang cute and sweet. Tapi kan masa aku dok belek-belek majalah kan, selamba badak je mak aku sound aku, beria nak buat baju, tapi kainnya tak ada pun. Macam mana nak jadi baju kan. Haah kan betul jugak apa yang mak aku cakap tuh kan. Pedih je telinga bila dengar mak aku sound direct. Hehehe ! Rasanya bulan 9 jugaklah aku pergi beli kain, padahal majlisnya bulan 12 kan.

Ok cerita pasal kain, aku decide nak tengok-tengok dulu dekat Jakel. Alah kalau dekat Seremban ni, dekat je, berhampiran dengan Jusco Aeon Seremban 2. Masa dah masuk dalam Jakel ni, aku dah pesan dengan mak aku, walau apa pun terjadi, kita mesti buat muka macam orang kaya. Orang kaya yang tak terkejut langsung bila salesgirl Jakel tuh cakap satu meter lace 800 hengget. Mak aku angguk-angguk je. Bila dah masuk je Jakel tuh, dah siap sorang salesgirl ikut aku and mak aku. Aku dah rasa tak selesa sangat. Yelah, aku tak boleh wei orang dok follow je aku dari belakang ni. Salesgirl tuh tanya, aku nak cari kain untuk apa. Aku pun dengan muka yang buat-buat macam orang kaya, cakaplah, untuk majlis tunang. Salesgirl tuh bawaklah aku pergi 3rd floor kot kalau tak silap. Masa tuh dia tunjuk dekat aku dengan mak aku semua kain-kain yang sesuai untuk buat baju tunang. Memang full dengan manik, lace bagailah. Masa tuh impian nak buat dress macam dah terbang jauh je. Aku tengok semua kain dekat situ sesuai untuk buat kurung moden je. Harga pun boleh tahan jugaklah, memang buat aku rasa nak tercekik je. Yelah, iolls ni tak biasa beli barang mahal-mahal ni tau. Pasar malam je mampu, tapi bila masuk Jakel ni, 10 kali ganda harga dia compare to pasar malam.

Bila dah berlegar-legar dekat 3rd floor tuh, mak aku tiba-tiba je panggil aku and tunjukkan kain yang elok je terletak dekat patung ni. Tengok-tengok harga kain tuh, terus rasa nak pengsan and muntah darah terus. Hehehe over tak ! Tapi salesgirl tuh pandai tau nak pengaruh aku dengan mak aku. Dia cakap kalau beli kain dekat patung tuh dia bagi free lining and dapat kain untuk baju melayu lelaki sekali. Masa tuh mak aku dah cakap, haaa oklah tuh along. Kain pun cantik, yang kain baju melayu tuh boleh letak dekat barang hantaran. Aku pun angguk-angguk je. Salesgirl tuh pulak dah siap bukak kain tuh dari patung. Memang excellence sangat marketing strategy salesgirl tuh tau. Sampai mak aku pun terpengaruh sekali. Hahahaha. Yang tak tahan tuh, masa nak bayar tuh, menggigil je tangan aku nak bayar tau. Aiishhhh !

So kain dah beli, time nak tempah pulak. Masa ni pun aku dah pening nak tempah dekat siapa. Last-last aku decide tempah dekat butik hotel yang aku kerja sebab first aku rasa selesa dengan owner butik even dia lelaki. And lagi satu sebab price dia pun berbaloi and baju tung yang dia buat memang selesa sangat bila aku pakai. Aku dah cakap awal-awal dekat owner butik tu si Danial, yang aku nak nampak kurus. Aku taknak nampak gemuk. And he really makes my dream come true. Dengan design baju tunang aku yang dia buat, aku berjaya nak sorokkan lemak-lemak dekat badan aku ni. I’m a happy girl ! So kalau sesiapa nak tempah baju dekat Danial ni, bolehlah datang hotel The Royale Bintang Seremban. Nanti korang cari Krenggea Saloon tau. Apa-apa boleh keep in touch dengan dia dekat link yang aku bagi ni.

TEKAN SINI

So aku nak tunjuklah hasil-hasil yang si Danial ni buat. Service dia memang tiptop. Dia tak kisah dengar pendapat customer yang banyak perangai macam aku. Hehehe. So jom tengok hasil-hasil Danial ni.

 

1492931_10152109258839189_695752542_n

1470837_10152109258834189_1321832950_n

D3S_5631

D3S_5697

D3S_5636

Aku memang saja nak veil labuh-labuh ni. Barulah boleh sorok lemak-lemak aku yang terjojol tuh kan. Hehehe. So kesimpulannya. Apa-apa pun choose your theme colour dulu then material jenis apa yang korang nak guna untuk buat baju tuh. Material satin ke, silk ke, chiffon ke. Apa-apa je lah yang penting selesa kan. Then pilihlah tailor yang boleh nak ikut semua yang korang nak. Tak adalah korang je yang ikut cakap tailor tuh kan. Korang yang akan membayar so korang berhak nak buat ikut kehendak korang kan. So tuh je lah aku nak cerita pasal baju tunang aku ni. Next aku akan update pasal benda lain pulak ok.

 

To Be Continue…

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...