Tuesday, March 31, 2015

Resipi : Masak lemak sardin campur kentang. Nyum nyum

Assalammualaikum.

Ikutkan baru dua kali je sepanjang 25 tahun aku hidup ni, aku masak gulai sardin ni. Biasalah, lauk-lauk ni malas sikit, kalau kek-kek aku rajin nak buat. Haa gulai bukan kari ok. Kalau dekat Negeri Sembilan, gulai tu maksudnya masak lemak. Kalau dekat utara gulai tu maksudnya kari. Sebab aku pernah berdebat dengan Sham pasal perkataan gulai ni. Masing-masing nak mempertahankan jawapan masing-masing. Yelah Sham ni asal nya Perlis, aku ni pulak Negeri Sembilan. Memang bergaduh je lah kalau bercakap pasal gulai. Padahal memang jawapan dua-dua betul. Dua-dua boleh diterima pakai. So nak elakkan dari bergaduh, memang tak ada lah aku nak sebut gulai depan Sham. Begitulah sebaliknya. Memang kitorang akan sebut masak lemak ataupun kari. Hehehehe. 

Mula-mula tu masa bangun pagi aku nampak emak aku beli santan. Confident je lah aku tanya, emak nak masak apa hari ni. Then emak aku cakap, nak masak gulai sardin hari ni kakyong. Aku pun happy je lah dalam hati. Yeahh tak payah masak !! Entah macam mana, lepas aku mandi and kemas-kemas kan dapur kejap, sekali emak aku bersuara, emak rasa nak makan gulai sardin yang along masaklah. Nak tengok kakyong menggulai pulak lah hari ni.  Lepas tu buat muka comel + kesian. Aku ni takkan lah nak cakap tak nak masak pulak kan, anak derhaka nama tu. Nak tak nak aku iya kan je lah. Nasib baik sayang tau. 

So aku nak share lah resipi gulai sardin atau pun masak lemak sardin yang super simple and super senang nak masak, Pejam mata pun boleh masak. Ok pejam mata tu tipu sebab santan tu kena kacau je. Kalau tak hangus nanti. Free free je dapat jelingan maut dari emak aku. Jom tengok resipi gulai sardin yang super simple ni jom !



Bahan-bahannya adalah :-




Santan sebiji

Kunyit hidup besar ibu jari

Cili api 5 batang (banyak mana pun boleh, ikut pedas yang korang nak)

Kentang 2 biji 

Satu tin sardin


Nak buat masak lemak sardin cara yang aku buat ni memang senang je. Bahan-bahan pun simple je. Emak aku memang dah ajar cara masak lemak guna 3 bahan je. Ada orang siap letak bawang lah, buah keras lah. Macam-macam. Tak kisah pun sebenarnya, ikut selera masing-masing lah. Tapi yang aku akan ajar ni memang pure resipi Negeri Sembilan punya. 



Cara-cara memasak :-



Tumbuk kunyit dengan cili api sampai lumat. Maafkan lah cili api yang kecut tu. Hahaha




Haaa gini lah rupa nya lepas dah ditumbuk dengan sepenuh hati sampai lumat. Sekajap aku berdiri, sekejap aku mencangkung. Memang berusaha betul lah nak hancurkan cili api yang kecut and kering tu. Muahahaha.




Letak kuali atas stove and tanpa bukak api lagi, masukkan santan and campuran cili api + kunyit hidup tu. And kacau-kacau sikit. Ingat tau jangan bukak api lagi.




Still lagi dalam keadaan api yang tak dibuka lagi, korang masukkan kentang pulak. Lepas tu kacau-kacau sikit.



Dah kacau-kacau baru lah boleh bukak api.  Make sure masak kentang sampai empuk ye tawan-tawan. Ehh ehh tiba-tiba je pelat apahal !




Bila kentang dah empuk, boleh lah masukkan sardin. Letak garam and perasa.




Dah siap !


Boleh makan dengan nasi panas. Lepas tu tambah kicap. Nak makan dengan roti gardenia pun lagi lah sodap.

Perghh perghhh !
 Meleleh air liur aku sekarang ni. Haiyoo.

Sekian sahaja. Senang je kan resipi aku bagi ni kan. Trylah. Confirm tak menyesal.

Oklah bye !

4 comments:

y i e n said...

sedapnyerrr.. balik ni nak buatlah :)

Azreen Zunairah said...

Yien : sedap sangat..try lah buat

Unknown said...

Sardin sekali dengan kuah merah ke masukkan dalam kuali?

Mya said...

Yes...nogoghi style. Terbaik.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...