Saturday, February 14, 2015

Resipi : Congo Bar step by step. Sharing is caring.

Assalammualaikum. 

Hari ni cheat day !!! Tetibe je kan nak mention cheat day, kau apahal? Hahaha tak ada lah, kan aku diet sekarang ni. Sebab tuh lah ada cheat day. Padahal baru seminggu je pun buat strict diet. Tuh pun nak kecoh. Tapi dalam masa seminggu ni ada lah 3 kg jugak yang turun. Tapi turun tang mana pun, aku pun tak tahu. Sama je aku rasa. So disebabkan aku cheat hari ni, itu yang mengada-ngada sangat nak buat congo bar tu kan. Apa menatang congo bar tu? Actually congo bar ni adik beradik brownies jugak, and dalam bahasa melayu dia, orang panggil brownies perang. Kalau omputih tu, yang brownies tu negro, yang congo bar ni kiranya macam tanned lah. Gitueeewww. Paham ke dokk ? Tak paham tanya, nanti aku jawab kan. Malu bertanya sesat jalan. Ehh tetibe lagi kan. Huhuhu.

So aku dengan baik hati nya hari ni nak share lah kan, resipi and step by step cara nak buat brownies tanned ni ataupun nama saintifiknya congo bar. So let's masak-masak jom :-



2 cawan tepung naik sendiri

3 biji telur yang dibasuh. Hygiene ok hygiene

1 sudu kecil esen vanilla

2 cawan brown sugar

1 sudu kecil baking soda

2 cawan butter

secubit garam

satu cawan coklat chip (optional)

satu cawan kismis


Cara-cara nak buat dia senang je. Simple and easy je tau. Tutup mata pun boleh buat. Cehh konon. Jom kita start :-


First sekali ayak tepung, baking soda dengan garam. Tujuan kita ayak tepung ni sebab nak ringankan adunan and lembutkan kek. Tapi korang kena ingatlah, kek apa-apa pun korang nak buat, make sure ayak tepung dia tau. Barulah kek tu naik dengan sempurna. Cewahhhh !



Ok dalam mangkuk lain, korang satukan butter dengan gula perang tadi tu. Sebenarnya butter tu kena potong kecil-kecik. Tapi disebabkan aku malas, aku masukkan seketul tu terus. Muahahaha pemalas bagi lah kat kau kan. 



Putar laju-laju campuran butter and gula tadi sampai kembang and warna nya bertukar jadi coklat cair macam dalam gambar atas ni.



Masukkan telur satu per satu. Kiranya macam ni lah. Korang masukkan sebiji telur, lepas tu putar. Masuk putar, masuk putar. Haa begitulah seterus nya ok.



Ni lah yang aku maksudkan masuk putar, masuk putar. Ok paham tak. Putar perlahan je tau. Takut adunan butter tadi tu tak rosak.



Haaa buruknya gambar. Kantoi beli barang dekat Rakan. Huhu. Ok sekarang ni time nak campakkan esen vanilla lah pulak.




Masukkan esen vanilla and pukul perlahan je tau. Pukul dengan kasih sayang. Macam korang pukul boipren korang tu. Ehhh !




Then masukkan lah tepung sedikit demi sedikit. Time ni pun pukul perlahan je tau. Kalau korang nak pukul laju. Boleh je. Tapi bersedialah nak dapat muka macam tepung gomak. Qu Puteh, barulah puteh. Ehh tetibe lagi kan. Hahaha.



Haa part ni yang paling aku suka. Part campakkan coklat chip sesuka hati. Aku ni memang suka sangat dengan coklat chip. Kalau korang tak suka, boleh lah letak sikit je. Sebab suka sangat sampai gegar-gegar gambar aku. Hahaha



Haa kan aku kata aku suka coklat chip. Melambak aku tambah coklat chip tau. Nak makan ni, biarlah sampai puas kan. Huhuhu




Kismis ni pun aku suka campak suka hati aku je. Huhuhu. Tapi kalau korang tak suka kismis, boleh lah tukar dengan badam ke, pistachios ke. Tak kisah pun. Jangan bantai kau pergi letak asam pedas pulak. Memang tak menjadi lah congo bars kau tu. 




Lepas tu isi loyang yang beralas kan kertas minyak, dengan adunan korang tu. Memang wajib letak kertas minyak tau. Sebab senang je nak tanggalkan and keluarkan dari loyang tu nanti. 




Lepas tu bakar dalam oven yang bersuhu 160 darjah celcius selama 45 minit ok. Ikutlah, kalau time korang check congo bar tu, adunan dia still lembik. Tambah lah masa lagi ok. 

Dan...

SIAP !


Sedapnya, sedapnya ! Aku lagi suka congo bars ni dari brownies biasa. Maybe sebab congo bars ni tak manis sangat kot. So senang je kan kalau nak try. Sila-silakan lah mencuba.

Oklah bye !


Alhamdulillah syukur. Rezeki hari Jumaat. Harap semakin bertabah nak habiskan degree PJJ ni.

Assalammualaikum.

Semalam sebenarnya hari yang di tunggu-tunggu semua student UiTM termasuk lah aku. Result keluar hari ni wei ! Aku daripada malam dah rasa nak marah-marah orang, dah rasa nak muntah-muntah. Lepas tu berkali-kali lah bukak student portal. Try lah kan nak tengok result sem ni kan. Tapi still tak boleh jugak, sistem cakap result hanya akan dikeluarkan pada pukul 9 pagi, 13 February 2015.

Sebenarnya lama dah tahu tarikh result keluar bila. Tapi stress punya pasal aku bukak student portal banyak kali malam 12 haribulan tu jugak. Hahahaha saja nak puaskan hati diri sendiri kan. Nasib baik sistem tu tak boleh bercakap. Kalau dia boleh bercakap mesti dia maki-maki aku. Hahahaha. Tak penyabar sangat.

Aku bukanlah excited sangat pun nak tengok result, takut adalah sebab takut ada paper kena repeat. Biasalah kan, bila dah buat degree PJJ ni rasa macam malas je nak study bila exam tu. Study pun ala kadar je. Tuh yang rasa debar-debar je bila result dah keluar. Mulalah aku tak boleh nak tidur malam tu kan.

Esoknya pun, hari Jumaat semalam, aku masuk kerja awal uolls. Yelah nak check email cepat-cepat. Manalah tahu kan result dah masuk dalam email kan. Lepas tu bila dah check, still tak dapat jugak. Ahhh stress nya. Wahai Azreen Zunairah kau reti tak result keluar pukul 9 pagi. Sekarang ni baru je pukul 8.30 pagi. Reti tak, reti ?

Lepas aku dah berlari-lari dalam office jumpa bos mintak sign semua, dah settle segala kerja aku. Dalam pukul 10 pagi macam tu lah, perlahan-lahan je aku check email. Fuhh fuh tarik nafas. Kecoh je lebih kan. Tapi hati aku ni dah kemain dah dup dap dup dap. Bukak-bukak je email aku nampak satu email dari UiTM. First thing aku cari bila bukak email tu, aku nak tengok subjek Investment Analysis dulu sebab subjek ni yang paling killer and buatkan aku macam nak pengsan bila study subjek ni. Sekali tengok, fuhh Alhamdulillah. Lulus semuanya. Tak da kena repeat. Yeayyyyyy ! Cepat lah masa aku boleh habiskan degree ni. Yeayyyy suka suka !





Alhamdulillah rezeki hari Jumaat. Lepas dah dapat result ni, laju-laju aku mesej emak aku and bagitahu pasal result ni. Hehehehe. Saja nak bagitahu dia yang aku takda fail, semua lulus. Haaa lulus tu penting hokayy. Kalau tak, buang masa aku je nak kena repeat balik subject tu semua. Apa-apa pun syukur Alhamdulillah.

Terima kasih lah ye sebab sudi nak baca luahan perasaan aku ni kan. Hahahaha.

Oklah bye !

Wednesday, February 11, 2015

Ruffle Ombre Cake. First time buat corak ropol-ropol tau.

Assalammualaikum.

Haiii ! Saya dah kembali aktif untuk aktiviti mem baking ni. So sesiapa nak order kek ke, cupcake ke boleh lah PM saya dekat facebook ye. Tapi make sure area Seremban je lah. Cehhh ngada-ngada sangat kau kan. Macam lah ramai orang yang order kek dekat kau kan Azreen Zunairah. Kecoh. Hahaha memula perasan lepas tu emosi pulak aku kan. Biasalah emosi tengah tak stabil sekarang ni sampaikan bos aku pun cakap aku ni nampak sedih je. Macam ada masalah yang berat je. Entahlah aku rasa tak ada masalah pun. Excited nak kahwin ada lah. Tapi muka excited aku tu dah bertukar jadi sedih pulak. Pelik.

Ok abaikan mukadimah yang entah apa-apa dekat atas tu. Haa saja nak cerita yang aku dah berjaya buat ombre cake. Gigih tau aku tengok cara-cara nak buat ombre cake ni dekat youtube. Tu pun sebab ada kawan hotel yang nak tempah. Aku gagahkan jugak belajar teknik-teknik nak buat ombre cake dekat youtube. Ombre cake ni sebenarnya sebab krim dia berlayer-layer je pon. Bukan sebab kek dia. Yang kek kat dalam tu, tak kisah pun kau nak buat kek apa. Tapi dia jadi ombre bila tengok dekat cream luar tu. Berlayer-layer. Permainan warna lah orang cakap. Gitueew. 

Mehh aku tunjuk contoh-contoh ombre cake yang aku jumpa dekat internet. Bukan yang aku buat tau. 



Rose ombre cake. Haa cuba tengok krim dia tu, dari warna oren pekat, pergi ke warna peach. Catik kan !



Yang ni aku tak tau nama dia. Tapi krim dia tu, pakai sudu je. Boleh tak panggil ombre sudu. Muahahaha.



Ruffle ombre. Kawan hotel aku tu request nak macam ni. Time tu aku dah pening-pening dah. And rasa takut boleh ke tak aku nak buat ni. 

So penyudahnya, jadi lah gini kek aku tu :-




Ombre cake warna purple.

Abaikan meja yang bersepah tu. Comot bebenor aku tengok ruffle tu. First timer lah kononnya. Insyaallah lepas-lepas ni, halus sikit lah ropol-ropol. Dalamnya, kek red velvet je pun. Huhuhu.




Ombre cake warna peach.

Haaa gitulah rupanya ombre cake aku. Jangan kutuk ehh. Kalau nak kutuk, pm aku dekat facebook. Lepas tu kalau baik hati orderlah sekali. Muahahaha. Ehh lupa nak cakap, kek ni sebenarnya untuk hantaran. So kalau sesiapa nak order untuk hantaran bertunang ke, untuk nikah ke. Boleh lah cakap dengan aku. Tuh pun kalau confident lah nak order dekat aku. Muahaha. 

Oklah nak sambung buat kerja. Bye !


Sunday, February 8, 2015

Review tempat makan sedap di Seremban : Kacang Pool Stadium Paroi

Assalammualaikum.

Saja je kan nak update pasal makanan malam-malam ni. Apahal entah. Tahu tak sekarang ni aku tengah lapar. Paham tak lapar. Perangai aku ni, bila aku lapar, mulalah aku scroll scroll gambar makanan dalam handphone aku. Lagi gigih aku cari resipi terus. Lepas tu berazam esok tu nak buat. Keesokkan harinya, haram tak buat. Dah lupa dah pun pasal resipi-resipi tuh semua. Itu masalah aku ye. So ada orang sanggup nak kahwin dengan aku tak. Hahaha motif apa entah tanya soalan tu malam-malam. Sebenarnya aku tengah sedih sebab sekarang ni tengah diet, diet nak kahwin kononnya. Lepas tu nanti lepas kahwin, kelaut balik diet nya. So disebabkan kesedihan, aku gigihkan diri nak update pasal kacang pool malam-malam ni supaya malam kang tak tidur dalam kesedihan sebab tak dapat nak rasa kacang pool. Tetibe kan !

Aku cari kacang pool ni dah lama. Puas lah aku cari dekat google kot - kot ada orang jual kacang pool dekat Seremban ni. Tapi tak ada pun. Semuanya dekat JB yang nun jauh di sana tuh haa. Yelah kacang pool kan asal dari JB. Celah bedah mana pulak kan aku nak pergi JB kan. Nak suruh kawan aku yang dekat JB tu tapaukan, mesti dah rasa tak sedap kan. Kang telur dia golek-golek masa dalam perjalanan ke Seremban, tak pun telur kuning goyang dia pecah ke. Terus tak sedap kan. Gigihlah hoi kawan aku nak melayan perangai aku ni kan. 

Aku ni kan, bila dah teringin tu, mulalah kan dok sebut-sebut dekat emak aku. Tup tup emak aku cakap ada orang jual kacang pool dekat Stadium Paroi. Emak aku pun, before aku balik kerja dah mesej aku awal-awal malam tu nak makan kacang pool. Sedih wei ! Yelah mana tak sedih, aku tengah diet wei !! Tak boleh makan kacang-kacang ni. Telur boleh lah. Ehh ehh macam dah terkantoi je tengah buat diet apa kan. Hahahaha. So sebab aku ni anak yang selalu menurut perintah, erkkk gagahkan diri jugak teman emak aku makan kacang pool. Sedih wei ! Dahlah selama ni aku yang mengidam, sekali tak dapat makan pulak. Uwaaa.




Haa gini lah kedainya. Sorry kualiti gambar tak memuaskan. Handphone murah je. Tunggu aku beli Ipong nanti. Cicak dari jauh pun kau akan nampak dalam gambar aku nanti. Ok itu over. Hahaha. Kedai ni letak dengan sederet kedai Popia Kuala Kangsar. Haa kan nama je Seremban, tapi semua makanan dari negeri yang berlainan ada. Latest kacang pool ni lah haa. Kedai Popia Kuala Kangsar tu dekat hujung kan, yang kedai kacang pool ni in the middle lah. Jauh sikit dari kedai Popia. Sesiapa yang orang Seremban, yang biasa melepak dekat stadium ni mesti senang je nak cari kedai ni.




Specialty dekat kedai ni sebenarnya burger kukus dia. Aku pun tak pernah makan burger kukus tau. Nasib baik diet, kalau tak, memang aku dah beli dah semua yang ada dalam menu ni. Gitueww kan. So emak aku awal-awal dah cakap nak makan kacang pool. Aku order lah kacang pool with garlic bread tu. 8 hengget regenya. Untuk aku pulak, aku order chicken wing je. Sob sob sob.




Uwaaa terseksanya jiwa raga tengok kacang pool ni. *Nanges sambil lap-lap hingus.*
Terliur wei dengan keteluran, ketebalan roti. Uwaa nanges balik !





Motif apa entah letak gambar kacang pool dua kali. Frust tau tak. Paham tak frust. Emosi pulak aku memalam ni kan.




Chicken wing aku dah sampai. Sedap sangat rasa chicken wing ni. Even sedap sangat pun, still tak dapat mengubati kesedihan aku sebab tak dapat rasa kacang pool. Aku bertekad lepas kahwin aku akan makan kacang pool dua mangkuk terus. Haa kau selera mengalahkan gajah. Hahahahaha.




Licin tau emak aku makan. Emak aku cakap sedap, kenalah dengan selera dia. Next time boleh datang lagi dia cakap. Saja leteww kan nak buat aku sedih. Emak aku ni memang jujur tau. Kalau tak sedap dia cakap terang-terang. Kalau sedap, berkali-kali dia akan ajak aku makan dekat tempat yang sama.  

So kalau sesiapa yang teringin sangat nak makan kacang pool. Tak payah jauh-jauh nak pergi JB. Seremban ni dah ada dah. Hahaha. Tapi kalau nak lagi original, bolehlah pergi sana. Aku pun kalau ada rezeki nak bawak family aku jalan-jalan dekat sana. Insyaallah. Oklah nak tidur. Esok kerja.

Bye !


Tuesday, February 3, 2015

30 days blog challenge-Day 4: Buku kegemaran saya

Assalammualaikum

Hari ni kan cuti Thaipussam. So memang kerja aku melangok je lah tengok handphone. Bila dah bosan, tu yang melangok tengok blog sendiri and blogwalking blog orang lain. Bosan lah katakan. Lepas dah tengok berapa earning Nuffnang bulan ni, aku hanya boleh kata alhamdulillah. Rezeki berblog. Rezeki nak kahwin maybe. Ingat senang ke kau merepek meraban dekat blog, tapi dapat duit. Benda ni semua lah yang buatkan aku semangat nak update blog hari-hari kan. Huhuhu. Cehh poyo sangat ayat kau kan Azreen Zunairah !

So 30 days blogs challenge masih diteruskan. Tapi baru hari ke empat lah. Aku ni kan pemalas. Sebenarnya bukan malas nak taip ke hape. Tapi malas tu lebih ke arah nak bukak PC dekat rumah aku ni. Yelah kan pc satu je dekat rumah ni. Kena ambik turn lah kalau nak guna. Tu yang selalu je idea nak update tu hilang. Yelah idea datang masa pukul 8 malam macam tu, tapi dapat guna pc dalam pukul 10 malam macam tu. Haa mana tak nya hilang semua idea aku kan. Nak korek celah bedah mana pun, still tak berjaya jugak. Wuwuwuwu sedih. Last-last tidur lah dalam kesedihan sebab tak dapat update blog. Tipu sangat kan !

30 days blog challenge untu hari ke empat hari ini bertajuk : Buku kegemaran saya. (Macam budak-budak sekolah pulak nak cakap pasal buku kegemaran. Cehh )



Sebelum tu aku nak korang tengok gambar yang dekat bawah ni dulu. Hewhewhew



Haa nampak tak nampak tak keyword suamiku encik perfect 10 tu. Tahulah sekarang ni tengah demam abang Aaron Aziz kan. Tu pun sebab movie dia yang meletup-letup Suamiku Encik Perfect 10 tu. Aku pun ada buat review pasal movie ni. Kalau nak baca apa yang aku review boleh klik dekat SINI okay.

Disebabkan movie ni tengah meletup-letup sekarang ni, so novel Suamiku Encik Perfect 10 pun jadi one of the buku kegemaran aku. Tak tahulah kenapa kan, bila baca novel ni, aku rasa macam sweet je. Padahal sama je kot novel ni dengan novel yang lain. Yelah, selalunya memang dah dapat agak kot apa yang bakal terjadi dalam novel tu. Kalau tak kena kahwin paksa, mesti lepas tu jatuh cinta. lepas tu ada orang ketiga lepas tu perempuan tu berbelah bahagi, lepas tu happy ending. Haaa see dah boleh agak kan. Tapi kan novel Suami ku Encik Perfect 10 ni memang lain daripada yang lain lah. Hanya orang yang baca novel ni je akan paham apa yang aku cuba nak sampaikan. Gitueewww mysterious sangatlah kan kononnya.







Tapi apa-apa pun novel ni memang best. Bayangkan lah aku boleh habiskan dalam masa satu malam je. Padahal esoknya kerja. Time dekat opis mulalah mata ni asyik nak terpejam je. Sembab sembab mata aku sebab ngantuk sangat. Nama-nama dalam novel ni pun best. Nanti nak letak nama anak Zarief Danial lah. Ehh tetibe sangat !

Oklah bye !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...