Tuesday, April 12, 2011

Kadang-kadang aku terfikir. Kalaulah mak aku ada blog…apa yang akan jadi ehh ?

Assalammualaikum !

Walawei ! Lama gile tak update belog yang tak semenggah ni. Bukan menyampah ke apa dah dengan belog ni, tapi idea yang tak ada membataskan aku untuk update belog. Pelik tau tengok sesetengah blogger yang famous amos. Kadang-kadang dalam sehari diorang boleh buat lima hingga enam entry. Tuhlah orang katakan. Nak berjaya ni kena rajin. Kalau macam aku ni gayanya. Memang takdo lah nak berjaya ehh. Yelah, update pun boleh dikatakan seminggu sekali je. Macam mana lah belog kau ni nak ramai orang baca kan Areen !

Dari semalam sampailah sekarang ni aku dok baca belog mama Hanis Zalikha. Rasa best gile bila mak kita sendiri ada belog and bila ada time-time yang ceritakan pasal anak-anak, mesti mak kita akan link kan dengan belog kita. Memang best gile lah. Macam aku, aku tak tahu nak cakap macam mana kalau mak aku sendiri ada belog tau. Tak dapat aku nak bayangkan. So dekat bawah ni aku nak listkan kemungkinan yang akan berlaku sekiranya mak aku ada belog. Serius memang aku dah tak ada kerja kan ! Hahaha.

Maybe akan berebut untuk menggunakan PC dirumah bila bil berukband aku tak bayar lagi.

Haha ! Yang pasal benda ni, tak payah nak tunggu belog lah. Facebook pun masing-masing dok berebut nak online. Mak aku ni kalau dia online facebook boleh tahan lama jugak. So kenalah tunggu turn kalau nak guna PC tuh. So cuba bayangkan kalau mak aku ada belog. For sure dia akan bagi aku online lepas dia dah update entry yang panjang berjela tuh. Tuh kalau dia bagi aku online lah. Kalau dia dok blogwalking sana sini ke belog orang lain. Tak ke lama namanya ! Huhuhu. Sabo jelah !

Maybe akan berlawan untuk hasilkan sepuluh entry dalam masa satu hari.

Dah kata anak beranak kan. Of course lah akan berlaku persaingan yang sihat antara ibu dan anak. Hadoi dah macam iklan ubat batuk dah. Hahaha. Maybe jugak akan berlaku ketidakpuasan hati dan kejelesan dalam hati masing-masing. Yelah bila nampak mak update entry baru, anak pun cakap. Haiishhh tak boleh jadi ni ! Kena update jugak. Lepas anak ni update and dapat komen banyak pulak tuh, emak pun update lah lagi satu entry and begitulah seterusnya yang akan berlaku. Hahahaha.

Maybe anak dan ibu akan sedaya upaya nak hasilkan entry yang terbaik.

Hah ! Yang ni aku bagi contohlah wei. Contoh je lah. Tak ada kena mengena antara hidup dan mati. So semua tahu kan yang aku ni belajar course yang masak-masak je kan. So kepada sesiapa yang pernah baca entry aku sebelum-sebelum ni akan tahu yang belog aku ni penuh dengan gambar makanan. So bila aku update pasal makanan, mak aku yang memang sedia maklum pandai masak tuh, of course akan update jugak pasal makanan. Tapi kiranya benda yang lagi sedaplah. So orang pun ramailah tertarik nak baca belog mak aku. So belog aku pun semakin dilupakan. Aku ni yang memang ada sifat kedengki, akan berusaha nak buat entry yang masak-masak jugak even masak benda yang tah hape-hape. Tapi disebabkan ada lah sikit-sikit skill nak edit gambar jadi lawa, so makanan yang tah hape-hape tuh jadi macam makanan hotel lima bintang. Boleh ? Hahahaha.

Maybe aku dan mak aku akan berlawan untuk dapatkan follower terbanyak.

Sekarang ni aku tengok belog yang setahun jagung, senang sangat-sangat nak dapat follower yang ramai berbanding belog yang dah berabad macam aku ni. So disebabkan hal ni, mesti mak aku akan sedaya upaya nak lawan dengan aku kan. Bila follower mak aku dah ramai, dengan serta merta nya orang akan lebih mengenali mak aku dari aku. Cett ! Ni dah kira sabotaj anak sendiri kan. Hahahaha.

Maybe orang akan membandingkan belog aku dengan mak aku.

Situasi dia macam ni lah tau. Ada seorang blogger ni tengah dok godek-godek belog aku then ternampaklah link belog mak aku. So tanpa membuang masa dia pun bukak. Bila bukak-bukak je, tengok ayat mak aku dekat entry sopan and berhemah je berbanding dengan bahasa dekat belog aku yang of course semuanya tak semenggah. So dari situ orang akan nampak and cakap. "Eii mak dia ni sopan je aku tengok, rupa pun cantik je, tapi bila tang anak dia, hadoii macam langit dengan bumi”.

Hello ! Takkanlah dari setiap benda semuanya aku nak sama dengan mak aku kan. Dari segi rupa tuh, adalah sikit-sikit aku sama dengan mak aku. Tapi yang lain tuh, macam susah sikitlah nak sama. Tapi mulut orang kan, mana boleh nak tutup. So dengarkan jelah. Tiba-tiba teremosi pulak. Padahal bukan betul-betul pun kan. Hahaha

So far tuh je lah pandangan aku kalau mak aku betul-betul ada belog. Actually aku tak kisah pun mak aku ada belog. Sekarang ni pun dia memang dah jadi silent reader belog aku yang tak semenggah ni. Kadang-kadang bila aku balik Seremban and mintak dekat dia duit. Nanti akan keluarlah ayat macam ni “ Hamboiii ! Duit yang mak bagi banyak-banyak tuh mana ? Tuhlah keluar dengan boipren je kerja nya. Mana tak habis duitkan.” So dari situ aku tahu yang mak aku baca belog aku sebab aku mana pernah bagitahu pun kalau aku nak keluar dengan boipren aku tau. Nak mampos ! Hahahaha. Oklah aku tak tahu nak cakap apa lagi.

Bebboiii !

Sunday, April 10, 2011

Bread Butter Pudding yang memang senang nak mampos ! Buat siang tadi tapi baru sekarang nak bagitahu.

Assalammualaikum !
Tengah-tengah malam macam ni baru ada mood nak update entry tau ! Kalau tak tuh, memang berabad lah belog aku yang tak semenggah ni dok tunjuk entry yang sama jek. Bila tengok follower tak beranjak langsung bilangannya, baru aku sedar. Haiisshh ! Ni tak boleh jadi ni. Kena update selalu baru orang nak follow and baca belog kau tau ! Ingat senang ke nak tambah follower ni. Memang susah yang amat.

So minggu ni aku balik rumah parents aku dekat Seremban sebab next week aku dah start final exam. Bila tolak tambah darab bahagi, tinggal lagi tiga minggu je aku duduk dekat bumi Melaka yang terindah tuh. Kalau difikirkan balik, dekat sana lah aku betul-betul kenal hidup ni macam mana. Kadang-kadang kita ada dekat atas and kadang-kadang kita ada dekat bawah. Rasa sedih bila fikirkan pasal ni. Dengan secara tiba-tiba mood sedih muncul pulak. Yelah, mana tak nya. Sedih kot nak tinggalkan kawan-kawan yang gelak ketawa dengan kita, nangis dengan kita, and yang paling penting sentiasa ada dengan kita walau apa yang terjadi. Uwaaaa ! Sedihnya.

So aku malas nak layan mood sedih malam-malam ni. Mehh lah aku cerita apa benda yang buat dekat Seremban ni. Aku kalau balik Seremban kan, mesti ada je benda yang aku nak buat tau. Yang penting something yang jarang family aku nak makan. Macam petang tadi, aku dah berjaya buat Bread Butter Pudding or nama kampungnya puding roti. Memang senang je benda alah ni. Tapi tuhlah, malas je sebenarnya. Aku buat benda alah ni pun sebab dah lama teringin nak makan. Macam hari tuh bff aku si Wani bawak balik rumah sewa, memang melahap lah aku benda alah ni. So bila dah balik rumah Seremban ni, apa lagi ! Aku pun nak lah tunjuk skill-skill yang aku adakan. Ekk motif !

Dalindareen6912

Ni lah ghupenya before nak bakar ehh kawan-kawan. Actually nak buat benda ni memang tersangatlah senang nak mampos. So mehh sini aku bagi cara-cara nak buat:

Mula-mula korang carik-carikkan roti and susun dalam loyang. Lepas dah susun, tuangkan pulak susu segar samapai roti tuh terendam tau. Biarkan setengah jam.  Sementara nak tunggu setengah jam tuh habis, boleh lah kau dok gelek-gelek kat dapur. Ehh salah-salah ! Korang cairkan butter and sejukkan. Lepas dah sejuk campur pulak dengan gula, telur dua biji and esen vanilla. Pukul sampai dia jadi kembang macam aku tau. Ekkk !

Dah kembang benda alah tuh semua, tuangkan dekat roti yang yang dah kembang semangkuk dek air susu tadi. Taburlah segala jenis buah-buahan or coklat dengan rasa gelojoh. Then bakar pada suhu 180 celcius selama 30 minit. Dah siap !

Dalindareen6914
Dah macam roti bakar pun ada jugak rupanya kan. Ouuhh ! Lupa pulak aku nak bagitahu cara nak buat sos custard dia. Actually benda ni sedap kalau makan dengan sos tau. Jangan lah dek kerana terdesak and malas sangat kau dok pulun letak sos cili. Boleh tuh memang boleh. Tapi sanggup ke kau nak telan. Hahaha. Kalau dalam peti ais korang ada aiskrim vanila boleh jugak makan dengan puding ni. Gerenti sodap !

So cara-cara nak buat sos custard ni senang je. Panaskan satu tin susu cair dalam periuk kecil then masukkan dua sudu tepung custard and dua sudu gula. Ikut dekat korang lah. Kalau nak manis. Boleh tambah gula banyak sikit. Aku tak suka manis sangat. Tuh yang sikit je aku letak. Kacau sos tuh tau. Kacau sampai dia jadi smooth je. Lepas tuh tutup api and masukkan dalam peti sejuk.

Dalindareen6916

So macam ni lah ghupenya bila dah siap and sedia dimasukkan kedalam perut. Serius sodap ! Hehehe. Motif nak puji diri sendiri kanzzz ! Alah biarlah aku puji diri sendiri, tapi kalau korang nak puji, aku tak kisah pun. Lagi suka adalah.

Oklah aku pun nak siap-siapkan barang aku untuk balik esok. Serius malas nak balik, tak tahu kenapa. Maybe sebab nak final exam kot. Kawan-kawan ku di rumah sewa, nantikan kepulangan ku ini. Rindulah dengan korang. Hehehe.

Dalindareen5792

Serius sedih nak tinggalkan kawan-kawan kelas, bff di rumah sewa and most important is kawasan poli yang tercinta. Ahhh perasaan sedih muncul kembali.
Bebboii !

Friday, April 8, 2011

Cerita pasal semalam. Walaupun dah ketinggalan zaman. Tapi aku still nak cerita jugak !

Assalammualaikum !

Punyalah berkurun abad dah lepas, baru aku nak cerita apa yang terjadi semalam kan. Sebenarnya tak adalah berabad sangat pun. Baru semalam jek kot. Kau nak kecoh lebih je kan Areen ! Betul lah kan. Ingat orang nak baca sangat ke kalau kita cerita pasal semalam. Tak ada maknanya lah tau. Tapi apa aku peduli. Aku nak cerita jugak apa yang terjadi  semalam.

So untuk pengetahuan semua, semalam aku ambil test speaking untuk MUET. Untuk test speaking ni aku macam frust sikitlah sebabnya aku ada sedikit gagap even masa aku speaking tuh, aku dok pung pang pung pang cakap semua point aku. Berkali-kali aku practice dekat rumah pun still gagap-gagap jugak. Ahhh frustnya ! Nak buat speaking test lagi sekali boleh tak ?

Dalindareen6888

* Muka sebelum dipanggil examiner ! Serius takut wei. Nasib baik ‘Bestfriend’ aku ada temankan. Hehehe

Tajuk yang aku dapat pun a bit tough jugak lah. It’s about education that should be made compulsory in pre-level university. Hadoi ! Mengangkang lah aku cari point dalam masa dua minit. Nasib baik aku candidate D. So boleh lagi lah nak letak point banyak-banyak. Tapi aku still nak cakap aku frust sangat sebab aku ada sedikit gagap. Ahhh tension ! Sekarang ni aku nak tumpukan dekat test listening, writing and reading aku pulak. Hopefully aku dapat buat dengan sebaik-sebaiknya 16 April ni.

Dalindareen6891

* Muka yang frust menonggeng sebab tergagap. Sila abaikan segala-segala yang tembam ok !

Masa lepas speaking test ni pulak aku turun naik office lecturer sebab nak dapatkan permission lecturer untuk pinjam peralatan kitchen dengan “bestfriend’ aku. Tak pasal-pasal aku pulak yang kena slow talk dengan lecturer yang in charge bahagian ni. Nasib baiklah benda ni semua untuk BBQ night dengan budak-budak kelas aku. Kalau tak, tak ada maknanya aku nak buat semua benda ni tau. Entry pasal BBQ night nanti lah aku update. Sekarang pun aku asyik mengantuk je. Cepat sangat nak ngantuk sejak dua menjak ni. Apasal entah. Adakah ini simptom-simptom yang disebabkan oleh gejala frust menonggeng kerana tergagap dalam speaking test MUET ? Ekkkk motif sangat ! So kawan-kawan, oklah aku tak tahu nak cakap apa lagi.

Bebboiii !

Tuesday, April 5, 2011

Tabiat emak aku lepas dah bank in kan duit untuk aku !

Assalammualaikum !

Buant tebiat betul aku malam-malam ni sebab rajin pulak nak update belog yang tak semenggah ni kan. Bila pemalas tuh. Masyaallah ! Sampaikan nak tekan link belog aku pun aku malas. So boleh bayangkan macam mana aku pemalas kan. Yes ! Aku memang pemalas. Sesiapa yang tak puas hati boleh tulis ketidakpuasan hati anda tuh dalam comment tuh ehh. Ekk motif !

Tadi baru lepas call mak aku  sambil nangis-nangis. Yang sambil nangis-nangis tuh nampak bebenar lah kan aku ni penipu. Kalau terpekik terlolong tuh memang ada. Tak tahulah kenapa. Kalau mak aku cakap dalam telefon, mesti aku akan jarakkan sedikit handphone tuh dari telinga aku. Bukan sebab dia membebel pung pang pung pang dekat aku tapi volume suara mak aku tuh memang bagi gelombang yang buatkan taik telinga aku cair. Hahaha ! Boleh ?

So disebabkan nak berlawan kehebatan suara dengan mak aku. Aku pun kuatkan lah jugak volume suara aku ni. So gelombang suara aku ni kira-kiranya memang boleh sampai rumah yang selang dua rumah dari rumah sewa aku. Ekk betul ke apa aku cakap ni. Lantaklah haii ! Tapi yang statement tuh pun aku rasa tipu jugak. Aku yang tengah risau sampai nak terberak-berak ni cerita lah dekat mak aku yang aku risau sebab aku ada exam speaking MUET esok. Mak aku pun dok bantai cakap berkali-kali. Confident itu penting. Biar salah asalkan point ada. Yelah mak !

Lepas tuh aku ngadu lah dekat mak aku duit aku dah habis. And aku memang sengsara gile-gile ni sebab tak ada duit. Tuhlah sapa suruh tengok wayangkan. Lepas tuh boleh pulak mak aku cakap dekat aku. Cuba check dekat account along. Mak rasa mak dah bank in minggu lepas. Aku pun cakaplah, mana ada mak bagitahu along ! Lepas tuh boleh mak aku cakap, alah mak saja je tak nak bagitahu. Karang habis duit tuh sebab asyik nak keluar je. Wah ! I love you lah mak. Aku suruh boipren aku check kan tadi and yess ! Memang betul-betul ada duit.

Yang aku perasan lah kan dekat mak aku ni kan. Tabiat dia yang aku nampak, kalau dia bank in duit mesti dia tak nak bagitahu aku langsung tau. Aku pun tak tahu kenapa. Tapi lepas aku buat mesej nak mintak simpati dekat mak aku supaya dia bank in kan duit, baru lah dia beritahu yang duit dia dah lama bank in kan. Dia tak nak aku membazir. Wah ! Lepas ni hari-hari lah aku nak check account bank aku. Boleh ? Jangan merungut ehh budak-budak poli kalau setiap kali kau pergi ATM, muka aku ni je yang tercongok. Hehehehe.

Dalindareen3653

Mak aku adalah perempuan yang berbaju biru itu ! Tengok sama tak muka dia dengan aku. Jawab cepat ! Tadi aku mintak restu dekat mak aku supaya mak aku doakan aku tak gagap and jadi confident masa speaking test esok. So kawan-kawan yang baik hati. Silalah doakan aku ni supaya esok masa time speaking, tak adalah aku kejap-kejap aaaaa, kejap-kejap emmmmmm. Tau tau. Doakan aku ehhh ! Doakan aku supaya everything will be fine.  Oklah aku nak start balik jadi orang gile yang speaking sorang-sorang. Jangan main-main tau ! Orang gile pun pandai speaking.

Dalindareen5282

Adik ! Kak yong rindu adik sangat-sangat. Urmmm

Bebboiii !

Aku jadi gile sebab Abang Ben Ashaari. Hehehehe =)

Assalammualaikum !

Hari ni otak aku betul-betul rasa pening-pening lalat lagi. Tak tahulah kenapa kan. Nak katakan aku kena hujan, tak ada pun aku mandi hujan tadi. Tekak aku dah jadi makin perit and mata pun makin pedih. Ahhh kenapa ehh ? Aku mana ada pakai eyeshadow dekat mata hari ni, aku pakai eyeliner je. Ekk motif ! Bukan selalunya memang kau pakai eyeliner je ke Areen setiap kali pergi kelas? Gile lu mat ! Janganlah aku demam balik. Please !

Masa tadi lepas balik kelas, rutin harian aku lah. Kalau balik kelas je terus bukak plug laptop and on laptop. Lepas tuh aku akan online and bukak Facebook and belog yang tak semenggah ni. So lepas dok godek-godek Facebook aku. It’s time tuh godek-godek belog pulak.  Aku rasa macam terkejut gile. Berkali-kali aku gosok mata aku ni. Mata yang tengah pedih pun aku boleh bukak luas-luas. Macam mana tak pelik bila aku nampak benda alah ni !

Untitled

Klik Gambar untuk Tumbesaran yang Sempurna !

Rasa macam gile kejaplah aku tau ! Sebab dekat Segmen Abang Ben ni je aku dapat 21 comment. Mana pernah aku nak dapat komen banyak macam ni. Yelah aku sedar belog aku ni macam mana kan. Orang yang datang nak baca pun, macam nak tak nak je baca.

Lepas tuh kan, nampak tak anak panah yang lagi satu tuh. Tuh pun buat aku terkejut jugak. Sebelum ni mana pernah Innit tuh nak publish kan belog yang tak semenggah ni. Semuanya pasal Abang Ben lah ni tau ! Saya suka betul lah dengan Abang Ben. Oupppss sebelum semua orang salah faham baik aku cakap terus terang. Aku suka dekat Abang Benn sebab dia anjurkan macam-macam Segmen yang best tau.

Yang paling tak tahan tuh ! Semalam aku tengok follower aku baru 310 orang. Then tup tup hari ni aku bukak, dah ada 328 orang. Even nampak sikit je yang naik and jadi follower aku. Tapi bagi aku, nilai tuh dah dikira banyak sangatlah tuh. Seriously, memang tersangat-sangatlah susah untuk attract orang baca belog kita yang tak ada unsur-unsur ilmiah langsung ni.

So dekat sini aku nak ucapkan banyak-banyak terima kasih kepada sesiapa yang follow belog aku ni. Then kepada Abang Ben, buatlah segmen banyak-banyak lagi. Nanti aku akan rajinkan diri aku untuk join semua tuh. Hehehe. Oklah tak tahi nak cakap apa sebab rasa terharu sangat. Alah Areen, cakap je lah kau tak ada idea lagi kan. Ok fine ! Memang pun.

Oklah bebbooiii !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...