Wednesday, August 8, 2018

Pengalaman Bersalin kan Nur Dahlia Mikayla.

Assalammualaikum


Lamanya tak update blog yang sendu ni kan. Dah berhabuk dah. Tup tup je dah bersalinkan anak kedua, Dahlia. Tup tup je dah kerja balik and now nak cerita pengalaman bersalinkan si adik pulak Dahlia ni. Dulu asyik cerita pasal Zuhair je kan. Cerita pasal bersalinkan Zuhair pun ada aku ceritakan dalam blog ni. Boleh klik dekat entry ni Pengalaman bersalinkan budak kinting. Cerita abang lepas dah. So jom kita start sekarang.

12/05/2018 (Sabtu)

Hari ni aku dah start serahkan diri dekat hospital sebab setelah bermacam-macam cara buat untuk natural induce pun still tak berjaya. Register apa yang patut then nurse suruh aku check in terus hospital untuk preparation bersalin. Masa ni doktor dah explain yang akan ada something macam belon yang dorang akan masukkan dekat laluan pintu rahim aku untuk induce. Tujuan dia sebab nak ada laluan lah dekat situ, bila belon jatuh maksudnya dah ada laluan lah di situ ye wahai anak-anak semua. So senang lah baby nak keluar. Anak yang first si Zuhair dulu kan aku czer so yang second ni memang tak boleh masuk ubat dah untuk induce sebab risiko rahim boleh pecah kalau masuk ubat. So nak tak nak aku rela kan je lah.

13/05/2018 (Ahad)

Doktor panggil masuk bilik pemeriksaan apa entah. Dia nak check bukaan dah berapa. Still 1 cm lagi and masa ni jugak doktor masukkan belon. Serius memang tak sakit langsung. Tapi bila dah bangun berdiri tu memang rasa sangat tak selesa ye sebab akan ada tiup panjang berjuntai je dekat bawah. Nak buang air salah, nak baring salah, nak mandi salah. Semua serba tak kena je lah aku rasa. So bermulalah usaha aku nak keluarkan belon tu. Nasib baik ada geng jalan itik, turun naik tangga. Nasib baik tak malu sangat. Huhu

14/05/2018 (Isnin)

Belon still lagi tak keluar and pukul 9 pagi doktor panggil balik masuk bilik pemeriksaan tu. And bila dia tarik belon tu, bukaan memang dah 4 cm. So masa tu doktor dengan nurse dah suruh aku siapkan baju baby siap-siap nak bawak ke labour room. Masa tu memang aku dah cuak dah, yelah asyik fikir, eh dah nak bersalin ke aku ni padahal satu hape sakit pun takda. So macam mana aku nak teran. Masa ni jugak aku bagitau husband yang aku dah nak turun labour room. So apa-apa tanya je security dekat wad bersalin tu. Nervous tu tak payah nak cakap lah. Memang gigil je kaki aku ni sebab aku asyik fikir macam mana nak teran sebab memang tak sakit langsung wei.

Nurse dah panggil untuk turun labour room, aku dengan paksa rela nya naik je lah wheelchair yang nurse dah sedia kan tuh. Masuk je labour room doktor dah start pasang drip ubat induce and dia explain, dia just boleh bagi peluang untuk laluan tu buka dalam masa 12 jam je. Kalau lebih dari tu aku kena czer. Ni semua sebab nak elakkan rahim pecah. Yelah dah pernah czer masa anak yang first kan. So takut parut tu terbukak balik. Eii seram sejuk je masa aku dengar tu. 

Lepas dah masuk ubat induce tu, sakit dia tak payah cakap lah. Allah je yang tahu macam mana sakit nya contraction ni. Dari pukul 10 pagi sampailah 7 petang progress untuk bukaan tu still slow. So boleh bayangkan tak macam mana menggigil nya kaki aku selama tahan contraction berejam tu. Kena seluk tak payah cakap lah berapa kali dengan doktor and nurse. Still jugak bukaan 6 cm. Last-last pukul 12 tengah malam, doktor decide nak czer aku terus sebab memang dah lebih 12 jam. Aku masa tu dah redha habis dah. Tup tup ot room penuh pulak. So menunggu lagi sampai darah aku naik. Gile kau tak pernah naik mendadak, sekali naik mendadak sampai 220/110.


15/05/2018 (Selasa)

Terus dapat masuk ot room and lahirlah Nur Dahlia Mikayla pada 12.34 tengah malam. Tapi cerita nya tak habis sampai sini ye sebab Dahlia nafas laju lah pulak. So kena masuk SCN kiranya nak observe lah. Masa ni hanya husband aku je dapat tengok Dahlia. Aku pulak darah still tak nak turun, pun kena observe jugak. Esoknya pukul 9 pagi baru boleh naik wad. Petang baru Dahlia dapat keluar dari SCN and nurse hantar dekat aku. So aku memang tak merasa ye baby ada dekat atas perut after bersalin macam Zuhair dulu.

So begitulah cerita bersalinkan Dahlia. Betul orang cakap, ragam setiap anak tu tak sama. And memang ragam Dahlia dengan Zuhair sangat-sangat lah lain. Abang Zuhair memang manja terlebih. Dahlia ni macam independant sikit. Kadang-kadang tengok dia dah tidur sendiri. Dia paham kot mama papa dia kena bagi more attention to abang Zuhair. So far memang senang lah jaga Dahlia ni. And best sangat ada anak dua orang ni. Penat tapi best.


Hai nama saya Dahlia. !

Jangan panggil Dah dah ke..Lia ke..panggil nama penuh tau..Dahlia !


Abang Zuhair & Adik Dahlia

Oklah bye !




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...