Friday, November 7, 2014

Zaman kanak-kanak yang best !

Assalammualaikum !

Huarggggghh ! Nguap dulu awal-awal. Senonoh sangatlah kan perangai anak dara macam tu kan. Malam tadi busy buat kek punya pasal, sedar-sedar dah pukul 4 pagi. So redha je lah pergi kerja dengan mata panda. Kalau mata dah berpanda-panda, memang sah-sah le aku malas satu hari. Nasib baik hari ni hari Jumaat tau. So boleh bersenang-lenang dekat rumah Sabtu Ahad ni. Tapi tak boleh jugak, sejak dua menjak ni, memanjang lah aku busy buat kek yang orang order. Semuanya nak gambar Elsa dengan Anna. Yelah demam projenn kan ! Aishh tak baik merungut, rezeki anak-anak tu. Alhamdulillah.

Eh ! Tak lama lagi cuti sekolah kan. Lama pulak tuh ! Kan best kalau cuti untuk orang yang kerja office macam aku ni panjang macam tu jugak. untung sesiapa yang jadi cikgu. Saya sangat jeles ok ! Yelah mana tak nya wei, dah lah cuti panjang, lepas tu gaji pun sedap-sedap je masuk. Arghh stress lagi sekali.

Bila dah cuti sekolah ni, bermulalah rutin bila balik kerja je, adik aku akan muncul dekat pintu kereta lepas tu tanya soalan macam ni sambil tinjau-tinjau satu kereta " kakyong tak ada beli apa-apa untuk adik ke, adik laparlah. ". Kalau nasib baik, adalah aku belikan something and mulalah bercahaya je muka tu sambil tunjukkan gigi dia tu. Kalau putih tak apa. Dah lah kulit pun ala-ala Ballotelli je aku tengok. Kalau nasib tak baik, mulalah cakap " Sampai hati kakyong tak ingat kat adik," Lepas tu buat muka macam nak nangis. Ingat lawalah agaknya. Last-last bila aku tanya emak aku, adik tak makan ke? Emak aku jawab, tak makan apa menda nya, Melantak je emak tengok dia dari tadi. Haaa kan ! Terus perasaan simpati tu hilang. Lepas ni memang malas dah kan aku nak beli jajan semua. Mihmihmih.

Zaman kanak-kanak lah yang paling best aku rasa. Rutin harian start dari pagi, bangun mandi pergi sekolah, balik sekolah emak dah sediakan makanan, campak bag. Tak sempat-sempat tanggal baju sekolah terus pergi makan. Lepas tu petang relax kejap tengok tv, pukul 5 kita pergi main ! Ohh bahagianya hidup. Limit main sampai pukul 7, kalau lebih dari tu, siaplah nak kena jerit dengan emak kan. Lepas maghrib, buat kerja sekolah, tuh pun kalau ada lah kan. Kalau tak ada melepak balik depan tv.

Macam aku, kenangan dengan kawan-kawan masa kecil banyak yang aku tak ingat. Yang paling aku ingat sampai sekarang adalah benda ni :-



Nyam nyam. Benda alah ni dari kecil sampailah sekarang ni, pantang jumpa je mesti nak beli. Dulu aku ingat lagi, harga dia dalam 50 sen je kot. Sekarang ni, bila beli kat 7E, 2 hengget lebih dah tau. Memang rasa nak terjojol biji mata tengok harga dia. Tapi nak buat macam mana kan, nilai 50 sen dulu tak sama dengan nilai 50 sen sekarang.


Haa nampak tak, nampak tak. Memang menggiurkan rupa mu wahai nyam nyam. Hehehe ! Aku suka habiskan biji-biji tu dulu lepas tu baru makan coklat dia.


Jadi model nyam-nyam kejap. Bila tengok gambar ni terus rasa nak beli nyam-nyam pulak. Aiishh nafsu makan memang menjadi-jadi sejak dua menjak ni. Macam mana nak pakai baju pengantin ni woii ! Badan dah mengembang dah ni.

Kanak-kanak zaman dulu memang berbeza dengan kanak-kanak zaman sekarang. Dulu mana ada nak memerap je dekat rumah. Petang-petang kalau tak main kahwin-kahwin, mesti tak sah. And kalau hujan, mesti nak main air dekat longkang besar depan rumah aku tu. Darjah 6 dah pandai bawak motor, pergi merempit dengan geng-geng sekolah. Hehehe.

Budak-budak zaman sekarang ni, 24 hours dok berkepit dengan tab lah, dengan handphone lah. macam-macam. Tapi tak boleh nak salahkan diorang jugak. Dunia dah semakin canggih, so permainan pun jadi canggih lah kan. Huhuhu !

Sekarang ni pun kalau nak check result pun dah boleh online je tau. Macam aku dulu, habis je periksa mesti cikgu bagi report card tau. Suruh emak ayah kita sign. Tengoklah kalau result aku ok, aku tunjuk. Kalau tak ok, aku tirulah sign diorang. Huahuahua. Zaman jahat dulu-dulu. Yelah wei, result tak ok kan, takut lah nak tunjuk. Silap-silap kang, kena marah dengan mak. Hehehehe.

Budak-budak sekarang lagilah susah, tak boleh nak tipu and bagi alasan macam-macam lagi sebab parents dah boleh tengok result diorang secara online tau. Haaa nasib baiklah time akak dulu,  tak ramai sangat orang yang pandai online. So kepada sesiapa yang nak check result anak ke, adik ke, jiran sebelah rumah ke, boleh lah klik dekat gambar bawah ni :-



Aku tak tahulah aku yang lambat ke update pasal benda ni, tak tahulah kan. Tapi yang penting emak aku dah lama tahu dah pasal check online ni. Huahuahua. Oklah aku mengaku yang aku lembss sikit.

Oklah bye !

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...